22. mai kl. 12:00 åpner vi sommerutstillingen NERDRUMKLANEN 2026 — denne gangen i et lokale som kun ligger et stenkast unna Nerdrum Museum i Sjøparken i Stavern. Den dunkle, barokke hulen hos ølbryggeren er et ypperlig sted for dramatiske oljemalerier som her får lov til å gløde frem fra mørket mot tilskueren.
Blant utstillerne finner vi fremragende malere som Kaja Norum og Sebastian Salvo. I tillegg deltar en rekke internasjonale talenter som nært sagt alle har gått i lære hos Odd Nerdrum i løpet av de siste tiårene. Pinakotekets mål med denne utstillingen er å vise frem det beste av mesterens efterfølgere i den klassiske tradisjon.